رویدادها

امارات و مراکش شرایط توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع

 ۲۷ جولای ۲۰۲۴  — امارات متحده عربی و پادشاهی مراکش مفاد توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) را نهایی کرده اند که فصل جدیدی از روابط تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه سودمند بین دو کشور را آغاز می کند. .
پایان مذاکرات با امضای بیانیه مشترک دکتر ثانی بن احمد آل زیودی وزیر تجارت خارجی و ریاض مزور وزیر صنعت و تجارت پادشاهی مراکش تایید شد.
پس از اجرا، CEPA امارات و مراکش جریان آزاد کالاها و خدمات را با کاهش یا حذف تعرفه ها، حذف موانع غیرضروری برای تجارت، بهبود دسترسی به بازار برای خدمات، افزایش هماهنگی گمرکی و ایجاد قوانین منعطف برای کالاها تسهیل می کند.
همچنین بسترهایی را برای سرمایه گذاری و همکاری بخش خصوصی در بخش های اولویت دار مانند انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری، زیرساخت ها، معدن، امنیت غذایی، حمل و نقل، لجستیک و ICT ایجاد خواهد کرد.
دو کشور ۱٫۳ میلیارد دلار در تجارت غیرنفتی در سال ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشتند که افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ و ۸۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ ثبت شده بود. امارات با بیش از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در مراکش بزرگترین سرمایه گذار عرب در مراکش است. انواع پروژه های استراتژیک
دکتر ثانی بن احمد آل زیودی از آخرین گام در دستور کار خارجی امارات استقبال کرد. وی گفت: «توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امارات و مراکش افزوده ارزشمندی به برنامه CEPA ما است. دو کشور برادر ما در حال حاضر از روابط اقتصادی قوی دوجانبه برخوردار هستند و این توافق ما را قادر می سازد تا زمینه های سود متقابل را به ویژه در بخش هایی مانند گردشگری، انرژی، تولید و کشاورزی توسعه دهیم و رفاه بلندمدت را برای هر دو ملت ایجاد کنیم. مراکش یکی از بزرگترین و رقابتی ترین اقتصادها در آفریقا است و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا برای ایجاد فرصت های جدید برای بخش خصوصی خود به طور هماهنگ کار کنیم.
ریاض مززور، وزیر صنعت و تجارت پادشاهی مراکش، گفت: امروز با برادرم ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر دولت در امور تجارت خارجی، بیانیه مشترکی را امضا کردم که پایان مذاکرات بین دو کشور را در مورد توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع این موافقتنامه بخشی از اجرای بیانیه ای است که توسط اعلیحضرت پادشاه محمد ششم و رئیس جمهور اعلیحضرت شیخ محمد بن زاید آل نهیان در ۴ دسامبر ۲۰۲۳ در ابوظبی امضا شد که هدف آن ایجاد یک مشارکت نوآورانه، تجدید شده و محکم بین این دو است. کشورهای برادر
وی افزود: این توافقنامه که زرادخانه حقوقی بین دو کشور را تقویت می‌کند، با هدف حمایت از توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری از طریق باز کردن فرصت‌های جدید برای ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی و تجاری است.
مراکش ششمین اقتصاد بزرگ در قاره آفریقا است. در سال ۲۰۲۳، تولید ناخالص داخلی آن ۱۵۲٫۴ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳٫۵ درصد رشد کند. در حالی که کشاورزی بزرگترین کارفرما باقی می‌ماند، بخش خدمات با ۵۴ درصد بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی دارد و بخش صنعتی با ۲۳ درصد سهم دارد. درصد
هدف برنامه CEPA امارات متحده عربی افزایش تجارت خارجی غیرنفتی این کشور به ۴ تریلیون درهم از طریق گسترش روابط با بازارهای مهم استراتژیک در سراسر جهان است. در سال ۲۰۲۳، تجارت کالاهای غیرنفتی امارات متحده عربی به بالاترین حد خود یعنی ۷۱۰ میلیارد دلار رسید که ۱۲٫۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت – و ۳۴٫۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱٫ مراکش آخرین کشور آفریقایی است که شرایط CEPA را با امارات منعقد کرده است. به دنبال موریس، کنیا و کنگو-برازاویل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از محدودیت زمانی فراتر رفت لطفاً یکبار دیگر کپچا را کامل کنید.